PLAYLISTA POLSKICH PISAREK I PISARZY



Czego słuchają polscy pisarze i pisarki? Oto małe zestawienie. 
Która playlista jest najbliższa Waszemu sercu? 



BARTOSZ 
SZCZYGIELSKI


"Przyznam szczerze, że moja playlista jest dość monotonna, ale tylko pod względem zespołów. W muzyce szukam czegoś więcej, niż tylko wpadającego w ucho rytmu czy riffu. Jako pierwsze pójdzie więc Mastodon z ich EP "Cold Dark Place", które częściowo jest wynikiem sesji do ich ostatniego albumu. To zaledwie cztery utwory i niewiele ponad dwadzieścia minut muzyki, ale każda sekunda jest dla mnie wybitna. Odpalcie sobie "Toe to toes" i przekonajcie się, jak wiele jeszcze można osiągnąć w w tym gatunku.
Kolejne miejsce na mojej liście zarezerwowane jest dla francuskiego zespołu, który odkryłem jeszcze na studiach. Gojira, bo to ich mam na myśli, zachwycili mnie swoim albumem "From Mars to Sirius" i od tamtej pory jestem ich wiernym słuchaczem, a na koncertach panowie urywają to, co mają urywać metalowe koncerty. Z albumu na album są coraz lepsi, ale wspomniana wcześniej płyta jest moim osobistym faworytem.
Ostatni zespół, który wymienię to Down i ich debiutancki album "Nola". Od zawsze byłem fanem Pantery, a zespół gdzie na wokalu wyczyniał ten sam człowiek musiał znaleźć się na mojej liście. "Nola" to świeże podejście do metalu, a zawsze gdy słucham zamykającego album "Bury me in smoke" mam ciary na plecach."


AGNIESZKA 
LINGAS - ŁONIEWSKA


Korn - Insanse
***
Chris Cornell i Audioslave - Moth
***
Linkin Park - A place for my heard




DOMINIKA 
ROSIK

"Muzyka zajmuje w moim życiu niemal tak ważne miejsce jak literatura. Jedną z pierwszych czynności, którą wykonuję tuż po przebudzeniu jest włączenie muzyki. Nie wyobrażam sobie pisania powieści bez inspiracji muzycznych. Nawet w tej chwili słucham muzyki (Ennio Morricone). Jednak kiedy ktoś mnie pyta, jaką muzykę lubię – mam z tym ogromny problem, ponieważ słucham różnych gatunków muzycznych, w zależności od pory dnia, nastroju, czy też momentu w życiu. Poniżej skrócona lista piosenek, których najczęściej słuchałam w roku 2017: 

1. Aerosmith "Dream on"
2. Aerosmith "Another Last Goodbye"
3. Alanis Morissette "Uninvited" (z filmu "Miasto Aniołów")
4. Anouk "Lost"
5. Craig Armstrong "Me Before You Orchestral"
6. Damien Rice "9 Crimes"
7. Dawid Podsiadło "And I"
8. Led Zeppelin "Heartbreaker"
9. Les Miserables "Master of the House"
10. Les Miserables "Look down"
11. Ludovico Einaudi "Nuvole Bianche"
12. Ludovico Einaudi "Divenire"
13.Marketa Irglova "The Hill" (z filmu "Once")
14.Muse "Bliss"
15. Passenger "Let Her Go"
16. Prince "Purple Rain"
17. Queen "Show must go on"
18. Radiohead "Creep"
19. Sam Smith &John Legend "Lay Me Down"
20. Sia "Breathe Me"


ROBERT 
MAŁECKI

1. Dżem - Złoty paw (wersja z orkiestrą symfoniczną z koncertu z 30 -lecia zespołu)
***
2. Richie Sambora - Seven years gone
***
3. Tadeusz Nalepa - Dbaj o miłość
***
4. Chris Rea - Shadows of a big man





MONIKA MAGOSKA - SUCHAR
SYLWIA DUBIELECKA

"Muzyka jest wszechobecna w naszym życiu. Dzień rozpoczynamy melodyjnym dzwonkiem budzika, bardzo irytującym, bo przecież po nocnym koncertowaniu dzieci zawsze przydałoby się choć minutę dłużej pospać. Niestety, nie ma takiej możliwości, gdyż każda kolejna chwila w łóżku to narażenie się na niezadowolenie najmłodszych domowników, tak lubujących się w donośnym manifestowaniu swych potrzeb. Tak więc wstajemy i bierzemy się do pracy, która wypełniona jest dźwiękami. Dzieci się bawią, kłócą, śpiewają, a my czasami zastanawiamy się, czy jesteśmy w domu, czy na jakiejś niekończącej się dyskotece. Bywa, że poziom hałasu przekracza granice cierpliwości nawet najbardziej wyrozumiałej matki. Jedno dziecko słucha radia, drugie w innym pomieszczeniu śpiewa na całe gardło, trzecie się złości, krzycząc, że jest za głośno. Na naszą muzykę prawie więc nie ma miejsca. Słuchamy z pociechami przebojów dziecięcych, tańczymy w rytm hitów na czasie, ale żeby tak znaleźć moment ciszy na wsłuchanie się w muzykę filmową, którą tak uwielbiamy… Jest tyle cudownych ścieżek dźwiękowych, ot choćby z bajek Disneya – tych jeszcze nasze dzieci zgadzają się posłuchać, gdyż kojarzą je z obrazkami na ekranie, jednak już na ścieżkę dźwiękową z „Upiora w operze” czy też „Gladiatora” potrzeba nieco innego nastroju, ciszy, w której ta muzyka zabrzmiałaby odpowiednio. A ciszy brak. W zasadzie jest ona obecnie tak pożądana przez nas, że gdy już się przytrafi, nie chcemy jej niczym zakłócać. Nie włączamy radia ani telewizora. Kiedyś w końcu musi być moment, aby odpocząć, pozwolić umysłowi skupić się w spokoju, a wyobraźni popłynąć. Muzyka potrafi nas inspirować, nastrajać do działania i pisania, w pełni ją doceniamy, jednak na obecnym etapie życia bardziej cieszą nas chwile, kiedy otacza nas cisza i spokój. Cierpliwie więc czekamy na czas, kiedy będzie jej na tyle dużo, abyśmy mogły ją zapełniać taką muzyką, jaką lubimy."


MICHAŁ 
LAREK

"Kiedy zabieram się za pisanie, włączam soundtrack z Miasteczka Twin Peaks. Uwielbiam twórczość Angelo Badalamanti’ego, jest strasznie klimatyczna, emocjonalna, intensywna. Błyskawicznie przenosi mnie w świat opowieści. Znakomita na rozruch. Jednak w trakcie samego pisania muszę mieć absolutną ciszę, dlatego po wystukaniu kilku pierwszych zdań, wyłączam muzykę.
W przerwach słucham The Cranberries. Jestem zakochany w głosie wokalistki, Dolores O’Riordan. Jej sopran – na przykład w piosence Go Your Own Way – przyprawia mnie o dreszcze. Ciągle nie mogę uwierzyć, że Dolores nie żyje.
Kiedy pisanie kiepsko mi idzie, włączam sobie fragmenty ze ścieżki dźwiękowej serialu The Killing. Tam jest taki charakterystyczny motyw, kiedy Linden oraz Holder trafiają na jakiś ślad i w konsekwencji akcja znacznie przyspiesza. Ten dźwięk przewierca mnie. Uzależniłem się od niego. Niezły dopalacz.
Kryminalnie i zarazem pisarsko wspiera mnie też piosenka Wildbirds&Peacedrums zatytyłowana Peeling Off the Layers, która wybrzmiewa w bardzo klimatycznym serialu Fortitude. Majstersztyk.
Na koniec. Pisząc sceny seksu, wspomagam się erotycznymi klipami Madonny oraz najnowszymi produkcjami takimi, jak Be Mine Ofenbach czy Sub Pielea Mea Carla’s Dreams. Oglądam i potem piszę. 
Resztę piosenkę znajdziecie w moich powieściach. W najnowszej, Na tropie, którą właśnie kończę, wybrzmi dużo punkowych kawałków."


ANETA
ZAMOJSKA

"Kolejność poniższego spisu nie jest hierarchiczna, wszystkich wymienionych artystów (i jeszcze więcej) lubię słuchać w zależności od nastroju, kontekstu, 
pory dnia. Dziękuję Anna za mobilizację do usystematyzowania swojej muzycznej listy 😊

1. Poparzeni Kawą Trzy
2. Artur Andrus
3. Raz Dwa Trzy
4. Piotr Selim
5. Lubelska Federacja Bardów
6. T. Love
7. Amy  Winehouse
8. Robert Kasprzycki
9. Dżem
10. Sztywny Pal Azji
11. Fryderyk Chopin
12. Rodriguez
13. Stanisław Soyka 
14. Strachy na lachy
15. Michael Jackson
16. Farben Lehre
17. Kobranocka
18. Marek Gałązka
19. KULT
20. TSA
21. Obywatel G.C.
22. Republika"


ALICJA
GÓRSKA

"Do napisania 365 dni. Zobaczymy się znów użyłam sporo piosenek, ale tą najważniejszą była oczywiście See You Again. Teraz przy pisaniu Przerwanego Wiersza słucham jeszcze większej ilości, a to najważniejsze:

1. Just hold on.
2. Sign on the times.
3. Back to december
                                                       4. Because you loved me.
                                                           5. Don't stop belive. 

Ich jest naprawdę sporo! Uwielbiam wszystkie piosenki Taylor Swift, Harry'ego Stylesa i Eda Sheerana. Często też otwieram soundtrack z Greya, Dirty Dancing, czy Titanica. Wszystko zależy od danego rozdziału. 


MARCEL
WOŹNIAK

1. The Prodigy - Music for the jilted generation
***
2. Apollo 440 - Electro glide in blue
***
3. Grand Prix - Samurai
***
4. Sepultura - Roots





MAGDALENA
TRUBOWICZ

"Linkin Park - płyta One more light; piosenka Nobody can save me. Słucham tego zespołu od 15 lat. Mam wszystkie płyty zwykłe i koncertowe. Oczywiście czasami w aucie leci po prostu radio. Ale to jest mój taki repertuar, gdy mi się chcę płakać, gdy mi się chcę skakać, gdy muszę sprzątać i w ogóle. 
Nie jestem taką fanką, co ma plakaty na ścianach i zna całe życiorysy piosenkarzy, ale lubię ten klimat muzyczny.

Bardzo lubię też kapele z mojego miasta, Legnicy. Nazywają się Miasto Gniewu. Grają grunge rock. Genialni są!" 




ANNA
PARTYKA - JUDGE


"Słucham muzyki klasycznej. Uwielbiam Mozarta, Rossiniego, Pucciniego, Kilara. 
A we współczesnym wydaniu uwielbiam niemieckiego, młodego skrzypka, 
Davida Garreta."





Anna Sadowska

Komentarze

Popularne posty